Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2009

ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ


Στην εποχή μας είναι πια εξακριβωμένο και επιστημονικά τεκμηριωμένο, ότι η Οι­κολογία δεν είναι σύγχρονη αποκάλυψη. Προϋπήρχε σα σκέψη, θέση, βίωμα στη ζωή των αρχαίων Ελλήνων, στη φιλοσοφία, στη θρησκεία, στη μυθολογία αλλά και στην καθημερινότητα τους.
Σήμερα, η έξαρση των καταστροφών που επιφέρανε οι αλόγιστες ανθρώπινες παρεμβάσεις στο περιβάλλον στάθηκαν τα αίτια, που μας ώθησαν να ανασύρουμε τις αναμφισβήτητες αξίες της Οικολογίας και να τις καταστήσουμε επιστήμη πρώτης ανάγκης για την επιβίωση μας επάνω στον πλανήτη. Δυστυχώς η εξέλιξη της τεχνολογίας συμβαδίζει με την αύξηση των καταστροφών με ραγδαίο ρυθμό.
Αρχικά η υλοτόμηση των δασών για καυσόξυλα και για την κατασκευή πλοίων ήταν ουσιαστικά και η γέννηση του προβλήματος για να έρθουμε στο σήμερα και στην συνέχιση αλλά και διόγκωση αυτού του προβλήματος , στην αναζήτηση μας  για…. περισσότερο χώρο, οικοπεδοποίηση, αλλά και εξασφάλιση πρώτων υλών για τις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες του υπερκαταναλωτικού πολιτισμού μας. Δεν είναι τυχαίο που ο Όμηρος, είχε ήδη τότε ακόμη επισημάνει ότι "ο σιδερένιος πέλεκυς» ήταν καταστροφικός για το περιβάλλον, σε μια εποχή που το μέταλλο χρησιμοποιείτο έτσι και αλλιώς στην καθημερινή ζωή μόνο σε «ήπιες» επεμβάσεις.
 Τώρα η εξέλιξη της τεχνολογίας μας απειλεί πλέον τη βιόσφαιρα και κινδυνεύει να καταστρέψει την ζωή στον πλανήτη μας. Αντίθετα λοιπόν με τον σύγχρονο άνθρωπο που θέλησε και κατόρθωσε να κυριαρχήσει στη Φύση, ο αρχαίος έλληνας είχε θεοποιήσει τα πάντα γύρω του και τα θεωρούσε σαν ένα σύνολο στο οποίο και ο ίδιος ανήκε. Υπήρχαν πλήθος χώροι ιεροί, όπου απαγορευόταν κάθε παρέμβαση. Οι εναλλαγές των εποχών εορτάζονταν με παρό­ντες τους θεούς κι αυτό επέβαλε το σεβασμό στη Φύση και συνάμα την προστασία του περιβάλλοντος. Οι φιλόσοφοι έγραφαν βιβλία για την Φύση και θεωρούσαν δεδομένη την ενότητα των πάντων, μια αλήθεια βασικά οικολογική, την οποία ανακαλύπτουμε ξανά στις μέρες μας. Άλλωστε έχουμε πληρώσει ακριβά τον διαχωρισμό μας από τη Μάνα Γη και τα αγαθοποιά, στοιχεία της. <<0 κόσμος εις εστίν» μας λέει ο Αναξιμένης. Ο δε Ηράκλειτος δέχεται ότι «ένα πάντα είναι». Το ίδιο και ο Ξενοφάνης, ο Παρμενίδης, ο Αναξαγόρας κλπ. Οι προσωκρατικοί, οι στωικοί ως και οι επικούρειοι φιλόσοφοι υποστηρίζουν από κοινού αυτή τη θέση. Ο Ντόναλντ Χιούζ, ιστορικός και ειδικός σε θέματα Περιβαλλοντικής Ιστορίας, υποστηρίζει ότι «η σκέψη των φιλοσόφων αποτελεί μέγιστη συμβολή στην περιβαλλοντική εκπαίδευση» κι ότι «μ' αυτή ξεκινά η οικολογική επιστήμη και η περιβαλλοντική ηθική».
Οι αρχαίες ρίζες λοιπόν της Οικολογίας είναι τόσο στέρεες που μπορούν να στηρίζουν τον κορμό μιας ορθής αντίληψης του σύγχρονου καθημερινού ανθρώπου για τη σχέση του με τη Φύση. Μια σχέση σήμερα τόσο στρεβλωμένη και διαχωριστική, και για αυτό τον λόγο τόσο αυτοκαταστροφική!!